روز نویس

اندیشه وفرهنگ

روز نویس

اندیشه وفرهنگ

موقعیت یابی دز نقطه تعادل

بنا به نظریه یکی از تئوری پردازان غربی درخصوص انواع دولت ،دولتها در یکی از از دو قسم ذیل قرارمی گیرند :
1- دولت طبیعی
2-دولت مدرن
ایشان عنوان می نمایند مشخصه های اصلی قسم اول شامل موارد ذیل می باشد:
الف- جامعه در دو طبقه فرادست وفرودست شکل بندی شده است که طبقه فرودست امکان دست یابی باز به فرصتهای تجاری،مناصب قدرت ، اطلاعات وغیره را ندارد بلکه این دستیابی به صورت کاملا محدود وکنترل شده از طریق طبقه فرادست صورت می پذیرد.
ب- دولت طبیعی منتج از موقعیت یابی گروه های قدرتمند طبقه فرادست در نقطه تعادلی تقسیم فرصتهای تجاری سود آور ، مناصب قدرت ،اطلاعات وغیره می باشد به نحوی که هریک از مولفه های این تعادل بدانند در اثر ستیز سهمی بیش از آنچه که در نقطه تعادل بدست آورده اند ،سهم نخواهند برد.
در عین حال مشخصه های قسم دوم به نحو ذیل بیان می شود :
الف- ساختار نوع اول در این قسم وجود ندارد و دولت بعنوان دولت رفاه مسئولیت بستر سازی وایجاد امنیت برای رقابت مردم در جهت کسب منابع یاد شده را دارد.
ب- دولت محصول دموکراسی می باشد.

دولت های یاد شده دو سیستم نظاموار مجزا با روابط منطقی درون سیستمی خود می باشد.تجربه تاریخی نشان داده است فروپاشی دولتهای طبیعی منجر به شگل گیری دولتهای مدرن نخواهد شد بلکه اکثرا به بازتشکیل یک دولت طبیعی دیگر انجام خواهد گردید. مساله عراق در همین چهارچوب قابل تفسیر است دولت طبیعی صدام در اثر یک نیروی قهار خارجی فروپاشیده ولی همان نیروی قهار قادر به ایجاد دولت مدرن در این کشور نیست (بعلت عدم ساختار وآگاهی لازم) راه حلی که ارائه میشود تشکیل یک دولت طبیعی جایگزین با حضور طرفهای ستیزه جو اصلی با رسیدن به نقطه تعادل در تقسیم منابع می باشد.که دولت جدید در حکم طبقه فرادست جدید مسئول برقرای امنیت کل جامعه با کنترل یکدیگر و طبقه فرودست گردد.
بنده معتقدم که جامعه ما نیز مشمول قسم اول است وتصورم بر این است که حزب مشارکت بعنوان یک گروه قدرتمند در طبقه فرادست به دنبال سهم مناسبی از فرصتهای تجاری سودآور ،مناصب قدرت ، اطلاعات و بطور خلاصه به دنبال موقعیت یابی در نقطه تعادل می باشد . در همین راستا سخن مشهور جناب آقای حجاریان در خصوص سیاست فشار از پایین وچانه زنی از بالا ویاپیگیری ولایت فقیه مشروطه و خط مشی آقای کروبی به واسطه حل مسائل از طریق شیوخیت و جلسات دوستانه بین سران ونیز مذاکرات پشت پرده جناب آقای رفسنجانی و فلسفه وجودگروهای فشار بسیجی وجنبش های دانشجویی و استفاده ابزاری از روشنفکران در جهت اعمال فشار به دیگر مولفه های تعادل همه در جهت تغییر نقطه تعادل به جهت رسیدن به منابع بیشتر ویا موقعیت یابی مجدد خود در دولت قابل تفسیر است . سخنی از خاتمی در سخنرانی جدید ش به مناسبت بزرگداشت دوم خرداد شنیدنی است که فرمودند"احزاب راهکارهای ایجاد پیوند با ملت وعدم تحمیل خواسته های را که به نام خواست ملت وجود دارد ،به خوبی نمی دانند."